DECEMBER 12. - Gluténmentes zserbó

Habár nincs karácsony zserbó nélkül, képzeljétek el, hogy nálunk évekig nem volt zserbó. Valamiért nem mertem nekiállni, pedig nem egy nagy meló... de féltem tőle, hogy nem lesz tökéletes, nekem pedig az egyik legerőteljesebb tulajdonságom a maximalizmus. :D Tudjátok, ez az egyik karácsonyi kívánságom, hogyha valami nem tökéletes - például nincs 4 lapja a zserbónak és nem katonás sorban állnak a lapok - akkor ne akadjak ki rajta... na hát ez most nem is áll fenn, ugyanis életem első zserbója olyan szabályosra sikerült, hogy elmondhatatlanul büszke vagyok magamra.
Zserbó-királynőnek léptettem elő magam. :D
Alapnak EZT a receptet választottam, olyan sütiknél, amiket még sosem készítettem, sokkal szívesebben haladok videó alapján, valahogy biztonságérzetet ad. :D Ezúttal Timi nyújtotta a biztonságot, így mindent az utasításai szerint végeztem.
A receptet természetesen gluténmentesítettem és laktózmentesítettem, így az én hozzávalóim a következők lettek:

  • 250 g Nutri Free Mix per Pane
  • 250 g Schär Farina (azért ezzel kevertem, mert nagyon jól nyújthatóvá teszi a tésztát)
  • 250 g vaj (én helyette Liga margarint használtam)
  • 1 ek. zsír
  • 1 dl tej
  • 50 g élesztő (Timi a videóban azt mondta, hogy egy egész élesztőt használ hozzá, így zserbó-amatőr lévén minden szavát ittam, de legközelebb nem fogok ennyit beletenni, szerintem 25-30 g elég lesz)
  • 2 tojás
  • 30 g cukor
  • egy csipet só
  • igény szerint tejföl (ha nem áll össze a tészta, akkor annyi tejfölt tegyünk bele, hogy ruganyosan nyújtható legyen, nekem semennyi nem kellett, tejföl nélkül lett tökéletes állagú a tészta)
Töltelékhez
  • 300 g darált dió
  • 200 g cukor
  • 1 üveg baracklekvár
 Glazúrhoz
  • 100 g porcukor
  • 3 ek. olaj
  • 3 ek. cukrozatlan kakaópor
  • + annyi forró víz, amivel krémes lesz, de nem folyós (nekem 4 ek. víz volt)
A tejet mikróba tettem, amíg kézmeleg nem lett, majd belemorzsoltam az élesztőt, hozzáadtam egy kanállal a kimért lisztből és egy kanállal a kimért cukorból. Félretettem, és vártam, míg felfut.
Addig elmorzsoltam a margarint és a zsírt a liszttel, cukorral, sóval és ledaráltam a diót.
A margarinos-lisztes tálba beleöntöttem az elképesztően felfutott élesztőt, elkezdtem eldolgozni és közben hozzáadtam a tojásokat. Kevertem, gyúrtam, már elő volt készítve a tejföl, hogy könnyítse a tésztát, de nem volt rá szükség, tökéletes állaga lett a  tejföl nélkül is.
Átgyúrtam a kész tésztát, majd 4 felé osztottam, nekem 4 db 255 grammos tésztagombócom lett... :D
A tepsit (25x35 cm) kibéleltem sütőpapírral, és igyekeztem pontosan akkorára nyújtani a tésztákat - szerencsére sikerült.
Betettem az első tésztalapot, megkentem a baracklekvár harmadával és megszórtam a darált dió - kristálycukor keverékének harmadával.
Jöhetett a következő lap, ismét lekvár, cukros dió... és így haladtam, míg el nem fogytak az alapanyagaim. A felső lapot villával beszurkodtam, és ekkor gyújtottam be a sütőt 180 fokra, amíg felmelegedett, addig hagytam pihenni a zserbót.
180 fokon 30 percig sütöttem, majd kivettem, kifordítottam a tepsiből és így is hagytam, hogy az alsó fele legyen alul, hiszen sokkal szebb, simább az alja.
Mikor kihűlt, elkészítettem a glazúrt: a  porcukrot elkevertem az olajjal, kakaóporral, majd annyi forró vizet adtam hozzá (fontos, hogy forró legyen, ez fog segíteni a porcukor szemcséknek felolvadni), amivel kenhető lett, de nem folyós - a videón egyébként látjátok a tökéletes állagot.
Ez tegnap este volt, én hideg helyre tettem éjszakára és ma reggel szeltem fel... azt hittem hátast dobok, mennyire szép szabályosak lettek a rétegek. :)
Első - és gluténmentes  - zserbósütés 5* :)



Share:

2 hozzászólás

  1. Szia! Mix per pane helyett működhet Schar mix B-vel is? Köszönöm. 🙂❤️

    VálaszTörlés
  2. Szia Mix per panehelyet muködhet Afa Mix lisztel is?Köszönöm!

    VálaszTörlés